Collage 2020-04-07 Cléo de Mérode

Collage 2020-04-07 Cléo de Mérode

“Beautiful Cléo de Mérode!

Dance no more but prowl about

In the land of dreams, and conjure up

The vision that delights me.

And, so thrilling, in the night,

Straddling my bed

Like a colossus of Rhodes,

Beautiful Cléo de Mérode!”

Alexandre Meunier, “À Mademoiselle Cléo de Mérode,” Don Juan, May 6, 1896

(found in Michael D. Garval, Cléo de Mérode and the Rise of Modern Celebrity Culture, Farnham: Ashgate, 2012 – ISBN 9781409406037)

Cléopâtre-Diane de Mérode (27 September 1875 – 17 October 1966) was a French dancer of the Belle Époque. Cléo de Mérode was born in Paris, France on 27 September 1875.[2] She was the illegitimate daughter of Viennese Baroness Vincentia de Mérode, of Austrian and Belgian descent,who was estranged from Cléo’s father. She was raised Catholic. At the age of eight, Cléo was sent to study dance and made her professional debut at age eleven.

Mérode became renowned for her glamour even more than for her dancing skills, and her image began appearing on such things as postcards and playing cards. A particular new hairstyle she chose to wear became the talk of Parisian women and was quickly adopted as a popular style for all. Her fame was such that Alexandre Falguière sculpted The Dancer in her image, which today can be seen in the Musée d’Orsay. In 1895, Henri de Toulouse-Lautrec did her portrait, as would Charles Puyo, Alfredo Muller, and Giovanni Boldini. Her picture was taken by some of the most illustrious photographers of the day, including Félix Nadar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cl%C3%A9o_de_M%C3%A9rode

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Collage 2020-04-07 Cléo de Mérode

„Schöne Cléo de Mérode!

Tanze nicht mehr, sondern streife  herum

Im Land der Träume und beschwöre

Die Vision, die mich begeistert.

Und so aufregend in der Nacht,

Spreize ich mein Bett

Wie ein Koloss von Rhodos,

Schöne Cléo de Mérode! “

Alexandre Meunier, “À Mademoiselle Cléo de Mérode,” Don Juan, May 6, 1896

(gefunden in Michael D. Garval, Cléo de Mérode and the Rise of Modern Celebrity Culture, Farnham: Ashgate, 2012 – ISBN 9781409406037)

Cléopatre-Diane „Cléo“ de Mérode (* 27. September 1875 in Paris; † 17. Oktober 1966 ebenda) war eine französische Ballerina und Varieté-Tänzerin. Mit sieben Jahren begann sie ihre Ballettausbildung an der Pariser Oper bei Mlle. Théodore. Mit elf Jahren stand sie bereits an der Oper unter Vertrag. In dieser Zeit saß sie unter anderem dem Maler Edgar Degas Modell. Ihr offenes Haar, das mit einem Stirnband zusammengehalten wurde, war ab ihrem sechzehnten Lebensjahr ihr Markenzeichen und wurde im frühen 20. Jahrhundert eine verbreitete Modefrisur à la Cléo. Im Mai 1896 gewann sie einen von der Zeitschrift „L’Éclair“ veranstalteten Schönheitswettbewerb: Unter 131 „jolies actrices“ wurde sie von den Lesern mit großer Mehrheit zur schönsten gewählt. Im selben Jahr saß sie dem Bildhauer Alexandre Falguière Modell. Seine Skulptur mit dem Titel Danseuse, die eine unbekleidete Tänzerin mit den Gesichtszügen von Cléo de Mérode darstellt, erregte beim Pariser Frühjahrs-Salon 1896 großes Aufsehen. Ihr erstes Engagement im Grand Casino war die Folge des Aufsehens. Sie tanzte in der Rolle der Phryné im gleichnamigen Ballett von Auguste Germain. Die Premiere wurde ein großer Erfolg.

https://de.wikipedia.org/wiki/Cl%C3%A9o_de_M%C3%A9rode

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