Collage 2020-04-08 Nadar

Collage 2020-04-08 Nadar

“In photography, like in all things, there are people who can see and others who cannot even look.”  – Nadar

Gaspard-Félix Tournachon (6 April 1820 – 20 March 1910[1]), known by the mononymous pseudonym Nadar, was a French photographer, caricaturist, journalist, novelist, balloonist, and proponent of manned flight. In 1858 he became the first person to take aerial photographs. Photographic portraits by Nadar are held by many of the great national collections of photographs. His son, Paul Nadar, continued the studio after his death. Nadar began to study medicine but quit for economic reasons after his father’s death. Nadar started working as a caricaturist and novelist for various newspapers. He fell in with the Parisian bohemian group of Gérard de Nerval, Charles Baudelaire and Théodore de Banville. His friends picked a nickname for him: Tournadar, which later became Nadar. His work was published in Le Charivari for the first time in 1848. In 1849, he founded La Revue Comique à l’ Usage des Gens Sérieux. He also edited Le Petit Journal pour Rire. From work as a caricaturist, he moved on to photography. He took his first photographs in 1853 and in 1854 opened a photographic studio at 113 rue St. Lazare. He moved to 35 Boulevard des Capucines in 1860. Nadar photographed a wide range of personalities: politicians (Guizot, Proudhon), stage actors (Sarah Bernhardt), writers (Hugo, Baudelaire, Sand, Nerval, Gautier, Dumas), painters (Corot, Delacroix, Millet), and musicians (Liszt, Rossini, Offenbach, Verdi, Berlioz).[3] Portrait photography was going through a period of native industrialization and Nadar refused to use the traditional sumptuous decors; he preferred natural daylight and despised useless accessories. In 1886, with his son Paul, he did what may be the first photo-report: an interview with the great scientist Michel Eugène Chevreul (who was then 100 years old). It was published in Le Journal Illustré.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nadar

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Collage 08.04.2020 Nadar

“In der Fotografie gibt es, wie überall, die, die sehen können, und andere, die nicht einmal hinschauen können.”Nadar

Nadar (* 6. April 1820 in Paris; † 21. März 1910 ebenda; eigentlich Gaspard-Félix Tournachon) war ein französischer Fotograf, Karikaturist, Schriftsteller und Luftschiffer. Nadar studierte in Lyon Medizin, gab das Studium aber bald wieder auf, um sich journalistisch zu betätigen. Zunächst tat er dies am Ort, später in Paris, wohin er 1839 zurückkehrte. In der Folge betrieb er nebenbei das Zeichnen, war beim Theater und selbst in der Industrie tätig, gründete 1849 die Revue comique. 1854 heiratete er Ernestine, eine Achtzehnjährige aus der Normandie. Trotz seiner Eskapaden blieb die Beziehung allem Anschein nach liebevoll und dauerhaft.

1854 eröffnete Nadar ein Atelier für fotografische Porträts in Paris. Anders als andere Auftragsfotografen ließ er bald Accessoires und gemalten Hintergrund wegfallen und verzichtete auf die Retusche. Seine Porträts inszenieren die Modelle mittels Beleuchtung, Silhouette, Konzentration auf Blick und Hände. Ziel war ihm eine gleichsam psychologische Erfassung der Person. Zu seinen Kunden – die meisten waren mit ihm befreundet – zählten zahlreiche Schriftsteller wie Gérard de Nerval, Charles Baudelaire, Honoré de Balzac, Théophile Gautier oder auch George Sand und Künstler wie Honoré Daumier, Gioachino Rossini und Sarah Bernhardt.

1859 machte Nadar bei der Schlacht von Solferino die ersten Luftaufnahmen aus einem Ballon heraus. In großem Vertrauen auf die Luftschifffahrt konstruierte er selbst ein Schraubenluftschiff und inspirierte damit Jules Verne zu seinem Roman Fünf Wochen im Ballon.

https://de.wikipedia.org/wiki/Nadar

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