Filling sketchbook pages

Beside working on a full sheet painting that will probably be finished tomorrow I was busy with painting in my sketchbook (like always 🙂 ). Some people asked me why I don´t paint all these sketches on high quality watercolor paper, but for me these are two different things. Of course I love to paint on a good piece of paper (I prefer Arches and Fabriano), but I really love painting on cheap sketchbook paper, too. What I like most about it is that you can´t really control what the color and water do on the paper if you paint as wet as I do. Sometimes there appear some puddles, sometimes the paper does not take the pigments properly and the textures created by the colors mixing on the surface are pretty much different from the ones you see on good watercolor-paper. That makes it more adventurous to me to paint in the sketchbooks. And I really love the journal character of the sketchbook. Flipping through the pages of my sketchbooks is almost like reading a diary for me. And I love the haptic experience of it, too. Of course it is hardly possible to transport this experience to the digital images shown here. But this seems to be a problem with any digital copy of analog artwork. It will always appear like a flat reproduction of what it is on the paper.

SONY DSC
473_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862

Neben der Pinselei an einem großformatigen Aquarell, dass wohl morgen fertig wird, war ich in den letzten Tagen wieder mit meinem Skizzenbuch beschäftigt (wie immer 🙂 ). Ein paar Leute fragten mich, warum ich all diese Skizzen nicht auf hochwertigerem Aquarellpapier male, aber für mich sind das zwei verschiedene Dinge. Natürlich liebe ich es, auf einem guten Bogen Papier zu malen (Ich bevorzuge Arches und Fabriano), aber ich mag es auch wirklich auf dem billigen Skizzenbuch-Papier zu malen. Was ich dabei am meisten mag ist, dass sich kaum kontrollieren lässt, was Farben und Wasser auf dem Papier machen, wenn man so nass malt, wie ich das tue. Manchmal entstehen Pfützen auf dem Papier, manchmal nimmt das Papier die Farbpigmente nicht richtig an, und die Texturen, die durch die Vermischung der Farben auf dem Papier entstehen, unterscheiden sich sehr oft von den Resultaten auf gutem Aquarellpapier. Das macht das Malen in den Skizzenbüchern für mich immer wieder zu einem Abenteuer. Und ich mag den Journal-Charakter der Skizzenbücher. Wenn ich durch die Seiten blättere ist das fast wie das Lesen eines Tagebuchs für mich. Und ich liebe die haptische Erfahrung des Skizzenbuchs, wie sich das Papier nach dem Durchtränken mit Wasser und Farbe anfühlt und anhört. Diese Erfahrung lässt sich nicht auf die digitalen Bilder, die hier zu sehen sind, übertragen. Aber das scheint ein grundsätzliches Problem mit jeder digitalen Kopie von analoger Kunst zu sein. Es bleibt immer eine verflachte Reproduktion von dem was auf dem Papier ist.

SONY DSC
472_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
SONY DSC
471_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
SONY DSC
474_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
SONY DSC
475_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
SONY DSC
476_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
SONY DSC
477_2016 Watercolor-Sketches /Daler-Rowney Graduate Sketchbook, 2x 21,0 x 14,9 cm / 8.3 x 5.8 in / Lukas Aquarell 1862
Advertisements

4 thoughts on “Filling sketchbook pages

  1. I too have wondered but see you have your own way of letting loose and it is working for you ….only you know the how and why 😉 I love that about being an artist, ultimately the art is about you and for you and that is all there is, folks! lol I had to add that part in. 🙂 I totally understand once you explained. Merry Christmas Carsten and have a wonderful time painting!

    Like

  2. To be as you are would be the wish of many, especially me. i love the way you work. Incidentally the quality of light in your black and white sketch of birches is awesome.

    Have a fulfilling holiday-maybe paint us an inside scene again too???
    Merry Christmas
    Holly

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s