At the river bank

CW20160606_Old church at the river bank
166_2016 Watercolor / Hahnemühle Mould-made rough – ca.65 x 50 cm / 25.6 x 19.7 in – ´Old church at the river bank´

After practicing loose painting in my sketchbook i wanted to try how it might have affected my style of painting on a full sheet. I decided  to take some parts of the sketches and put them together to another picture. The painting process was really fun although i thought that i would rather like to have a larger mop brush for this format. I did paint this picture in about two hours without any break. That is something i really love about the full sheet: it is large enough that you don´t need interruptions for drying. You paint on the left side and move to the right, then you paint in the middle of the sheet and go back to the other parts. That makes the painting process pretty physical and keeps you moving all the time. The problem is, especially when you come to the full sheet from smaller paintings, that it is too easy to loose the composition. In this example it is falling apart a bit, because i got lost in some single aspects and parts. A bigger brush would probably help with this. But anyway  – it was fun to paint. I paint these full sheets on an easel with the paper standing up vertical – this is completely different from the small sketches. It is just great fun to explore gravity with watercolors. 🙂

Nachdem ich die letzten Tage lockeres Malen in meinem Skizzenbuch geübt habe wollte ich gestern Abend herausfinden, ob sich das schon auf meine Malweise auf einem großen Blatt auswirkt. Ich beschloss, einige Teile aus den Skizzen herauszunehmen und sie zu einem neuen Bild zu arrangieren. Der Mal-Prozess hat wirklich Spaß gemacht, obwohl ich mir für dieses Format noch einen größeren Mop Brush wünschen würde. Ich habe dieses Aquarell in etwa zwei Stunden ohne Pause gemalt. Das ist etwas, was ich an dem großen Format wirklich liebe: Es ist groß genug, dass Du beim Malen keine Trockenpausen einlegen musst. Du malst auf der linken Seite, wechselst auf die rechte, dann malst Du in der Mitte des Blattes und gehst wieder zurück zu den anderen Teilen. Das macht den Mal-Prozess ziemlich physisch und hält Dich die ganze Zeit in Bewegung. Das Problem ist, besonders wenn man vorher hauptsächlich im kleinen Format gemalt hat, dass es sehr leicht ist, die Komposition aus den Augen zu verlieren. In diesem Beispiel fällt sie etwas auseinander, weil ich mich in einzelnen Aspekten und Bildteilen verloren habe und das Gesamtbild nicht immer im Blick hatte. Ein noch größerer Pinsel würde hier wahrscheinlich helfen. Aber trotzdem: es hat Spaß gemacht, dieses Aquarell zu malen. Ich male diese Großformate auf der Staffelei, wo das Blatt fast senkrecht steht – das unterscheidet sich komplett vom Malen der kleinen Skizzen. Es einfach großartig die Schwerkraft anhand von Aquarellfarben zu studieren. 🙂

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13 thoughts on “At the river bank

  1. Wonderful to learn about these differences in scale. From the overall character I don’t think I would have known that it’s so much larger. You have a lot of control over the medium. It has the freedom and unity of the smaller pictures. I really enjoy hearing about your process. So many things here to enjoy. The light and atmosphere are so palpable and the mirror of the water — there’s such a strong sense of space, of the water as a plane that recedes into the near distance and yet also as a reflection, of things seen upside down.

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